Richard Plugge

Richard Plugge

Directeur Team Visma-Jumbo

Richard Plugge
De kracht van deze spreker
  • Leiderschap
  • Motivatie
  • Media
Talen:
  • Nederlands
  • Engels

Over Richard Plugge

Richard Plugge is sinds november 2012 directeur van Blanco Pro Cycling Team BV, de ploeg die in 2014 het Team LottoNL-Jumbo werd en vanaf heden Team Jumbo-Visma heet. Dit unieke gecombineerde wieler- en schaatsteam is één van de grootste sportbedrijven van Nederland. Zij hebben 80 personeelsleden en werken met een miljoenenbudget.

Waarom Richard Plugge inhuren als spreker?

Richard Plugge is inzetbaar voor presentaties. De visie van Richard Plugge is gebaseerd op zijn succes en ervaring, vanuit de TEAM-gedachte. TEAM staat voor: Together striving for Excellence by being, Accessible and Motivated! Volgens Richard is de visie heilig om het doel te bereiken.

Biografie

Nadat de Rabobank eind 2012 in de voor de wielersport roerige periode de stekker uit de gelijknamige wielerploeg trok, werd Richard gevraagd als nieuwe directeur om een doorstart van de wielerploeg te realiseren. Onder de naam Blanco Pro Cycling Team maakte de ploeg in 2013 een doorstart. Belkin werd halverwege dat jaar de nieuwe titelsponsor. Anderhalf jaar later werden de Nederlandse Lotto en Jumbo supermarkten de nieuwe sponsoren van dit team. O.a. Robert Gesink, Laurens ten Dam, Wilco Kelderman en Sep Vanmarcke maken of maakten deel uit van Team LottoNL-Jumbo. Vanaf heden heet het team waar Richard actief is Team Jumbo-Visma.

Onder het thema en hashtag #ridethefuture werd een nieuwe manier van werken, coachen en training doorgevoerd en werden grote wijzigingen in het businessmodel gemaakt. Dit maakt het team een voorbeeld voor het bedrijfsleven. Waar een koerswijziging nodig is, zijn visie, keuzes en betrokkenheid essentieel.

Richard Plugge is zeer ervaren als (verander)manager. Hij begon na zijn schooljaren als freelance journalist en werkte voor verschillende magazines, kranten en bedrijfsbladen. Dit leidde in 1999 tot de vraag om het magazine ‘Fiets’ nieuw leven in te blazen. Hij deed dit door middel van een formulewijziging wat leidde tot grote successen van de titel. De toevoeging van FietsActief en Procycling aan het portfolio versterkte de fietstak van de uitgeverij verder. In 2007 werd hij gevraagd hetzelfde te doen bij het blad Sportweek, waarbij hij samenwerkte met uitgever Jan Paul de Wildt. Het doel was om dé sportuitgeverij van Nederland te worden. Dit doel werd onder andere bereikt door het beleid aan te passen. Sportweek werd gefuseerd met NU.nl tot NUsport.nl. Toen Richard in 2012 vertrok was NUsport.nl de grootste sportsite van Nederland. Inmiddels had Richard ook hockey.nl en schaatsen.nl opgezet.

Vanuit Sanoma Uitgevers maakte Richard Pluggers begin 2012 de overstap naar de Rabobank, en werd daar Communication-manager, alvorens het directeurs-stokje eind 2012 over te nemen.

Impressie van deze spreker

Hoogtepunten

  • De grootste sporttitel met NUsport.nl 2012
  • Directeur Team LottoNL-Jumbo heden

Boek Richard Plugge nu als spreker