Jan de Jong

Jan de Jong

Voormalig algemeen directeur NOS en Feyenoord

Jan de Jong
De kracht van deze spreker
  • Groot analytisch vermogen
  • Humor
  • Omdenker
Talen:
  • Nederlands
  • Engels

Over Jan de Jong

Jan de Jong heeft twee prachtige A-merken geleid. De NOS en Feyenoord. Op geheel eigen wijze. Hij houdt ervan om problemen op te lossen. Onder een vergrootglas en met grote maatschappelijke relevantie. En vindt het heerlijk om moeilijke beslissingen te nemen. En meer dan wie ook houdt hij van winnen. Wordt gezien als toponderhandelaar. Is diplomatiek, verbaal handig, toegankelijk en gepast grappig. Het sterkst in crisissituaties! En heeft een ongekend brede belangstelling. Maar kan tegelijkertijd heel goed relativeren. Vaart graag in wateren waar geen kaarten van bestaan.

Daar waar je struikelt, ligt een schat begraven!

Waarom Jan de Jong inhuren als spreker?

Jan de Jong is inzetbaar voor lezingen, dagvoorzitterschappen en het begeleiden van moeilijke vraagstukken.
Houdt van vraag en antwoordspellen, reduceren en induceren. Maakt graag analyses. En durft organisaties te laten veranderen. Is scherp, kritisch en een razendsnelle denker. Houdt van disruptieve innovatie. Crisismanager. Daar waar het moeilijk wordt, wordt hij rustig.

Biografie

Jan is in zijn studietijd (Politicologie/bestuurskunde) begonnen als redacteur/verslaggever bij Veronica Sport. Daarna 1,5 jaar verslaggever/presentator en commentator bij een lokale omroep. In 1993 begonnen als stagiaire bij NOS Studio Sport. Maakt daar razendsnel carrière om uiteindelijk 12,5 jaar in de directie plaats te nemen. Hij was ruim 7 jaar eindverantwoordelijk voor een organisatie van 800 fte’s en met een omzet van meer dan €200 mln.

Hij zorgde er mede voor dat de NOS de sterkste en betrouwbaarste multimediale organisatie van Nederland is geworden. Door vriend en vijand geprezen om zijn onderhandelingskwaliteiten met als gevolg dat de NOS en de publieke omroep marktleider zijn. De NOS bereikt nog steeds wekelijks 94% van de Nederlandse bevolking. De organisatie overleefde Sport7, Talpa en €250 miljoen bezuinigingen.

Na bijna 25 jaar verruilde De Jong de NOS voor Feyenoord. De voetbalclub moest koninklijker gemaakt worden en van nieuw elan worden voorzien. Hij was medeverantwoordelijk voor de realisatie van het nieuwe trainingscomplex 1908, de nieuwe jeugdacademie, een recordomzet van bijna €100 miljoen in 2018 en het aanzienlijk verbeteren van de positie van Feyenoord in het nieuwe stadiondossier en het verkleinen van de risico’s. Jan won met Feyenoord een KNVB-beker en een Johan Cruijffschaal.

Impressie van deze spreker

Hoogtepunten

  • Kroning Willem Alexander 2013
  • NOS Sterkste mediamerk van Nederland 2015
  • Recordomzet Feyenoord, bekerwinnaar en winst Johan Cruijffschaal 2018

Boek Jan de Jong nu als spreker