Wilco van Rooijen over zijn documentaire: ’49 Summits’

Wilco van Rooijen en Cas van de Gevel hebben samen 49 bergtoppen bedwongen. In deze gloednieuwe documentaire zie je hoe de vriendschap is ontstaan. Wat hebben ze voor elkaar betekent en welk moment in hun vriendschap blijft ze voor altijd bij? Wij spraken Wilco vlak voor de premiere.

Hoe is de documentaire ’49 Summits’ tot stand gekomen?
Eigenlijk is de documentaire is heel organisch tot stand gekomen. Normaal als je filmplannen hebt moet je op zoek naar budget, sponsoren en dat soort zaken. Dat was bij deze documentaire helemaal niet het geval. Tijdens een testexpeditie op IJsland, 2 a 3 jaar geleden heb ik een cameraman ontmoet, hij was geïnteresseerd in het klimmen en is zich steeds meer gaan inlezen hierover.

In 2018 vertrokken we naar de Kanchenjunga, dat is na de Mount Everest en de K2, de hoogste berg van de wereld. Een bijzondere berg door zijn ligging én is nog niet eerder door een Nederlander beklommen. De berg ligt ver uit de bewoonde wereld, het ligt op de grens van Nepal en Pakistan.

Samen met mijn klimgenoot Cas van de Gevel had ik als doel gesteld om deze berg te beklimmen. De filmer kreeg hier hoogte van en belde mij op: ‘hoe vind je het als ik meega en we daar samen een film(pje) van gaan maken?’.

Het idee was eigenlijk om alleen maar een leuk filmpje te maken van deze tocht. Uiteindelijk kwam van het een het ander, tijdens zo’n tocht leer je elkaar gaandeweg toch beter kennen. Het klikte goed waarop hij zei: ‘jullie draaien al zolang mee (35 jaar), heb je niet veel meer beelden van oude expedities en hoe het ooit tussen jullie begonnen is?’. Ik gaf aan dozen vol te hebben, maar geen apparatuur had om dit allemaal af te spelen. Je moet dan echt denken aan bandjes, videocassettes van m’n vader van toen er nog geen geluid onder zat. Hij gaf aan dit geen enkel probleem te vinden, zijn vader was gepensioneerd en oud regisseur, hij zou het wel bij hem naar binnen schuiven om alle beelden te (laten) digitaliseren. Alleen dat leek mij al enorm waardevol, dus ik zei: dat gaan we doen!

Wat is de boodschap van de documentaire?
De bedoeling was om een authentiek verhaal neer te zetten waar de kijker proeft dat het echt om vriendschap gaat. Iedereen wil uiteindelijk een diepgewortelde vriendschap ontwikkelen. Het is ook mooi om te zien dat we twee totaal verschillende klimmers zijn. Waar ik heel erg op de voorgrond sta, graag presenteer en mensen enthousiasmeer en inspireer, is Cas daar juist helemaal niet van. Het is mooi om te zien hoe we elkaars leven respecteren, dat hopen we met deze film uit te dragen. Twee totaal verschillende persoonlijkheden die elkaar blijven opzoeken om dezelfde passie uit te voeren.

Je begint de sport vanuit een passie en als je dan een maatje vindt waarbij je het beste in elkaar naar boven kunt halen neem je alle risico’s voor lief. We hebben vaak genoeg tegen elkaar gezegd: ‘we halen de 40 niet’, maar we leven voor de sport, daar draaide het allemaal om. Als je altijd maar voor veiligheid kiest haal je nooit het beste naar boven, dan beperk je de mogelijkheden.

Welk moment in jullie vriendschap blijft jullie voor altijd bij?
Mensen gaan altijd voor goud. Als je dan op de hoogste berg van de wereld staat denk je: ‘nu heb ik het hoogt haalbare gehaald’. Uiteindelijk wordt het leven pas echt interessant als dingen niet volgens plan lopen en je uiteindelijk met iets wordt geconfronteerd waar je vooraf geen rekening mee hebt gehouden. Dat gebeurde in 2008, tijdens het beklimmen van de K2. In 1995 werden we al eerder als team geselecteerd om mee te mogen naar de K2, dat voelt dan echt alsof je een plekje in een F1 auto krijgt. Een onbetaalbaar moment, waarin we echt konden laten zien wat we konden. Uiteindelijk kreeg ik een ongeluk en ook Cas kreeg last van allerlei fysieke ongemakken waardoor we op dat moment niet konden presteren.

Na 13 jaar gaan we terug naar deze berg en halen we de top, maar gaat het tijdens de afdaling gruwelijk mis. Niet alleen met ons, maar ook bij een hele hoop andere klimmers waarbij uiteindelijk 11 klimmers het leven hebben gelaten. Dat is een tragedie, niemand had dit zien aankomen. Als je dan zoiets meemaakt en je overleeft het, krijg je opeens zoveel meer bewondering voor het leven. Je beseft je dan pas echt waar je toe in staat bent.

We kunnen je verhalen in de documentaire horen, maar ook in je presentaties. Wat is de belangrijkste boodschap in je presentaties voor bedrijven?
Tijdens de expedities werk je met allerlei mensen, ook ik heb wel eens de neiging bij bepaalde mensen ‘daar werk ik liever niet mee samen’, maar uiteindelijk ben je met iemand uit dezelfde cultuur levens aan het redden. Als we allemaal hetzelfde doel hebben, dan hebben we het niet meer over de verschillen waar je vandaan komt. Uiteindelijk willen we allemaal het beste doel: een gezonde wereld, het beste voor onze kinderen en ga zo maar door. Hoe kan het dan toch zijn dat we elkaar soms niet weten te vinden en de verbinding niet met elkaar aangaan. Dat probeer ik ook over te brengen op bedrijven, je hebt elkaar nodig. Indien we met alles in verbinding staan, kan je niet slecht zijn voor de wereld of je medemens.

Meer informatie over de documentaire vind je hier.

Interesse in een unieke vertoning met aansluitend een presentatie van Wilco? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Sprekers in dit artikel