Vitaliteit van je werknemers verbeteren

“Zitten is het nieuwe roken” is iets wat je tegenwoordig vaak om je heen hoort, maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Uit meerdere onderzoeken worden negatieve gezondheidseffecten van te lang en te veel zitten beschreven. Van acht uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds zitten, dat klinkt lang. Toch krijgen veel Nederlanders het voor elkaar. Meer beweging op het werk kan leiden tot betere prestaties op het werk, minder ziektes en het verbind je werknemers. Benieuwd hoe jij jezelf of je bedrijf vitaler kunt maken? Hier wat tips!

1 Creëer sta werkplekken voor je werknemers
Door zitten en staan af te wisselen, blijft het lichaam in beweging en presteren je werknemers beter.

2 Stimuleer wandelende lunchpauzes
Stimuleer je werknemers om in de lunchpauze te gaan wandelen. Hierdoor komen zij al vijf dagen in de week dertig minuten aan beweging toe.

3 Plan vergaderingen wandelend
De ‘even bijpraten vergaderingen’ met je collega’s kun je ook makkelijk inplannen met een wandeling buiten.

4 Organiseer voor of na werktijd een hardlooprondje voor je werknemers
Veel mensen hebben als ze thuiskomen van werk geen zin meer om nog te sporten. Door het sporten voor of na werktijd in te plannen, wordt het makkelijker om aan bewegen te komen.

5 Gezonde maaltijden op een gezellige plek
Te veel calorieën is een belangrijke oorzaak van overgewicht. Door te zorgen voor een gezellige plek met gezonde en voedzame maaltijden voor je medewerkers help je hen beter te eten en minder te snoepen.

6 Stimuleer het fietsen
Pak in plaats van de auto een keer de fiets. Dit is ook een manier om aan je dagelijkse beweging te komen.

Benieuwd naar onze sprekers die over vitaliteit spreken? Bekijk onze vitaliteitspagina.