4 x 100 woorden

Doen wat je deed is krijgen wat je kreeg

Als bondscoach van de Oranje hockeydames haalde ik Olympisch goud in Beijing, in 2008. In de acht jaren daarvoor ben ik vooral druk geweest met vernieuwing. Van videobril tot ijsbadjes. En elke innovatie leidde tot een verbetering. Tenminste, als ik de mislukkingen niet meetel… Wat ik in ieder geval leerde was, dat je krijgt wat je kreeg als je doet wat je deed. Maar wij wilden meer. Wij wilden goud. En dat lukte ons. Denk dus ‘out of the box’, want geen van mijn vernieuwingen deed ik op in de hockeywereld.

Intuïtie is verstand met haast
Ik ben een man van statistieken, van ‘meten is weten’. Maar daar word je niet wijzer van, als je er niet wat aan toevoegt dat die statistieken betekenis geeft. Ondernemers nemen veel beslissingen op basis van ‘onderbuikgevoel’. Hebben ze daar dan die complexe management-informatiesystemen voor ingericht? Ik denk het wel. Want intuïtie is verstand met haast. We zijn te ver afgedreven van ons natuurlijke talent voor de goede richting. Laat de cijfers spreken, maar laat de cijfers niet beslissen. De wetenschap toont aan dat voetballers als Messi zich onderscheiden door sneller en intuïtiever te handelen.

Maak van een 8 een 10
Op school was ik geen kampioen, later bleek dat te komen door mijn dyslexie. Dus de sportacademie ging niet door, maar het CIOS was een mooi alternatief. Ik was namelijk wel goed in training geven. Ik maakte van mijn acht een tien. En wat doet u? Kijkt u wat er allemaal mis gaat in uw organisatie en laat u daar verbeterplannen op los? Of kijkt u waar het goed gaat en stemt u daar alle inspanningen op af? Dat laatste is de enige manier om te excelleren. En te concurreren in deze barre tijden.

Return on involvement
Return in investment, dat is wat u eist binnen uw bedrijf. Daar kunt u morgen mee stoppen. En dan begint u met de focus op ‘Return on Involvement’. Want de betrokkenheid van de speelsters van Oranje zorgde in Beijing voor het eindresultaat. De betrokkenheid van uw medewerkers is de basis van uw succes. Wat moet u daaraan doen? Begin bij uzelf, toon uw betrokkenheid door een stapje extra te lopen voor een klant, door een relatie te onderhouden, ook als deze even niet rendeert, door ondersteuning te bieden zonder direct resultaat. Het komt allemaal terug naar u.

Sprekers in dit artikel