Hans Koeleman

Voormalig atleet en storytelling specialist

Hans Koeleman is tienvoudig Nederlands kampioen en voormalig Nederlands Recordhouder op de 3000 meter steeple chase en deed mee aan de Olympische Spelen van Los Angeles (1984) en Seoul (1988). Daarnaast is Hans meer dan 16 jaar werkzaam geweest bij Nike Europe, als sportmarketeer en later als marketing en brand manager waar hij het ambacht van ‘Storytelling’ voor grote groepen leerde, Tegenwoordig schrijft hij regelmatig voor verschillende sport- en business publicaties. Ook is Hans oprichter en mede-eigenaar van Till Dawn, een bureau dat organisaties groot en klein, binnen en buiten de sport, assisteert met het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren met een interne cultuur van innovatie.

Als 17-jarige verliet Hans Koeleman het voetbalveld voor de atletiekbaan. Tien jaar later liep hij op de Olympische Spelen van Los Angeles. Zijn visitekaartje: ‘Impossible dreams are necessary for progress’. Een benadering die gedreven wordt door inspiratie, hard werken en een torenhoge positieve instelling: de basiselementen van een topsporter.

Als scholier droomde Hans van drie dingen: scoren in De Kuip (het werd ‘rennen in het Olympisch Stadion’), wonen in Virginia (het werd ‘South Carolina en California’), en een boek schrijven. Zijn laatste droom kwam meerdere keren uit. In 2014 kwam zijn eerste roman Het blauwe uur uit (Prometheus), gevolgd in 2016 door Olympiërs (De Arbeiderspers), een autobiografische roman over de Spelen van 1984. Met dit laatste boek gaat hij in het voorjaar 2018 samen met psychiater Bram Bakker en schrijver Abdelkader Benali op theatertour met de voorstelling Wat beweegt de Hardloper?

Van 1994 tot 2011 was hij werkzaam bij Nike Europe, als sportsmarketeer en later marketing en brand manager waar hij het ambacht van verhalen vertellen en presenteren voor grote groepen leerde.

Dromen kunnen dus uitkomen, maar Hans Koeleman gelooft daarnaast dat het stellen van zulke onmogelijke doelen een zeer adequaat middel kan zijn om mensen en organisaties uit hun comfortabele status-quo denken te trekken. Dit laatste is een mentaliteit waar wij als ‘overleveraars’ vaak automatisch naartoe getrokken worden. Hij gelooft in het gebruik van disruptie als mechanisme om thema’s als (de cultuur van) innovatie, leiderschap, teambuilding en storytelling vorm te geven. Dit zijn essentiële elementen voor organisaties vandaag om zichzelf te onderscheiden (en te overleven). Met zijn bedrijf Till Dawn (bestaande uit voormalige Nike werknemers) houdt hij zich bezig met het adviseren (en helpen verbeteren) van bedrijven, met name het inbrengen van een ‘cultuur van innovatie’, ook wel de ‘startup mentaliteit’ of  ‘athlete’s mindset’  genoemd.

Toon meer

Krachten van de spreker

Hoogtepunten

Waarom Hans Koeleman inhuren als spreker?

Hans Koeleman is inzetbaar als spreker, dagvoorzitter en workshopleider. In zijn presentaties vertelt hij over het geheim achter het succes van een innovatieve organisatie als Nike. Daarnaast laat hij zien wat het bedrijfsleven kan leren van een Olympisch Atleet op het gebied van Identiteit, Attitude, Disruptie en Leiderschap. Ook verzorgt Hans workshops en masterclasses in Brand Thinking, Invention en Storytelling. Kortom, een levendige storyteller met een schat aan ervaring in sport, business en innovatie.

Spreker in beeld

Wat klanten zeggen over Hans Koeleman

Wat klanten zeggen over
Hans Koeleman

Sprekers zoals Hans Koeleman

Hans Koeleman boeken?